μῦθος,
οτιδήποτε μεταφέρεται με τις λέξεις ή δια στόματος, λόγος, ομιλία,
2. ομιλία, αγόρευση σε δημόσια συνέλευση,
3. ομιλία, συνομιλία,
4. συμβουλή, άποψη, διαταγή, προσταγή, επίσης υπόσχεση,
5. το θέμα της ομιλίας, το θέμα ή το ζήτημα καθ' εαυτό,
6. απόφαση, επιδίωξη, σκοπός, σχέδιο, ρητό, απόφθεγμα, παροιμία, η ομιλία των ανθρώπων, φήμη, διάδοση, αφήγημα, ιστορία, διήγηση,
μετά τον Όμηρ.,σημαίνει, αφήγημα, θρύλος, μύθος, σε αντίθ. προς το λόγος, η (εξακριβωμένη) αφήγηση του ιστορικού
φύλλο 2 (ομάδα 3)
2Ο φύλλο εργασίας (πρόσληψη) Ομάδα 3
Δραστηριότητα 1η
1. Στο ηλεκτρονικό λεξικό Lidel-Scott (εναλλακτικά μπορείτε να το βρείτε και εδώ) αναζητήστε την έννοια της λέξεως «μύθος» (στ. 11). Ποιες είναι οι εναλλακτικές αποδόσεις;
2. Ποια αντιθετικά ζεύγη λέξεων εντοπίζετε στο πρωτότυπο; Πώς σχολιάζετε την ειρωνεία «ᾔδη καλῶς» (στ. 18);
Δραστηριότητα 2η
1. Μελετήστε τους στίχους 34 – 35 του προλόγου: καὶ τὸ πρᾶγμ ̓ ἄγειν οὐχ ὡς παρ ̓ οὐδέν. Ποιο σχήμα λόγου εντοπίζετε;
2. Τι απαγόρευσο ο Κρέων; Ποια ποινή ανακοινώνει για την παράβασή της; Ποια είναι η άποψή σας ως προς την απαγόρευση και την ποινή;
Δραστηριότητα 3η
1. Σχολιάστε τους στίχους 33-36 που σχετίζονται με την τιμωρία διά λιθοβολισμού (καὶ δεῦρο νεῖσθαι ταῦτα τοῖσι μὴ εἰδόσιν σαφῆ προκηρύξοντα, καὶ τὸ πρᾶγμ ̓ ἄγειν οὐχ ὡς παρ ̓ οὐδέν, ἀλλ ̓ ὃς ἂν τούτων τι δρᾷ, φόνον προκεῖσθαι δημόλευστον ἐν πόλει.
2. Για την τιμωρία δια λιθοβολισμού δείτε:
λιθοβολισμός στο Ιράν
Λευιτικόν
Έξοδος
Από την αρχαιότητα στον 20ό αι
Δραστηριότητα 4η
(ίδια με τη 2η ομάδα)
Αναζητήστε στο διαδίκτυο την ιστορία της εξέλιξης των πολιτευμάτων και τις ποιοτικές αλλαγές από το ένα στο άλλο. Ειδικότερα, επισημάνετε τους όρους: βασιλεία, αριστοκρατία, τυραννίδα, με αφορμή το στίχο
«καὶ δείξεις τάχα εἴτ᾽ εὐγενὴς πέφυκας εἴτ᾽ ἐσθλῶν κακή».
Μία προσέγγιση μπορείτε να βρείτε εδώ: εξέλιξη των πολιτευμάτων
το φύλλο εργασίας και εδώ 2filo-c.doc (31,5 kB)
απαντήσεις στο φύλλο 2 (ομάδα 3)
Ημερομηνία: 2014-10-09